کتاب عکس « بیـ آبان » کریم متقی منتشر شد

تاریخ : 2018-03-18 تعداد مشاهده : 160 نظرات : 0

کتاب عکس « بیـ آبان » کریم متقی دستاورد سه دهه عکاسی و روایت تصویری از دریاچه ارومیه چاپ و منتشر شد و به دفتر رسانه «پایگاه عکس چیلیک» رسید تا در شرایط تهیه و سفارش و ارسال قرار گیرد.

کتاب عکس « بیـ آبان » کریم متقی دستاورد سه دهه عکاسی و روایت تصویری از دریاچه ارومیه چاپ و منتشر شد و به دفتر رسانه «پایگاه عکس چیلیک» رسید تا در شرایط تهیه و سفارش و ارسال قرار گیرد.
در بخشی از متن نوشته شده توسط اسماعیل عباسی با عنوان «نمکِ زمین» در ابتدای این کتاب عکس « بیـ آبان » می‌خوانیم: « عکس های کریم متقی هم زمان از سویی ریشه در جهان واقعی دارند و از سوی دیگر در فراواقعیت. سکون و سکوتِ پاره ای از عکس ها پیام آورِ آرامشی هستند ناپایدار که ناگهان هولی غافل گیرکننده بر جانت چیره می کنند. گاه بیننده لحظه هایی در ژرفایِ پُر رمز و رازِ عکس ها گم می شود اما واقعیت با تلنگری او را از گم گشته گی بیرون می کشد. گاه بیننده هم چون غواصی مسحور از حسِ تعلیق شناور می شود در درون سایه ها و نیم سایه ها و در اوجِ درکِ زیبایی و لذت با واقعیتِ تکان دهنده روبه رو می شود. در صحنه هایی عکاس ماهرانه از واقعیت، رخساری انتزاعی به دست می دهد و زمین را به بوم نقاشی خود تبدیل می کند. در این سفرِ شاعرانه، عکس ها تلخیِ یک فاجعه ی در راه را به تو گوش زد می کنند. در جایی که قرار است موجِ ناشی از حرکتِ قایق ها را ببینی، شاهد شوره زاری می شوی که ردِ چرخِ اتومبیل ها بر آن نقش بسته است. عناصرِ درون عکس ها، دوش های بی آب، کشتیِ بی لنگرِ بر نمک و گِل نشسته، قایق هایی به شکلِ قوهایی سر در گریبانِ در عُزلت، همه گی در انتظارند، در انتظارِ یک معجزه».


کریم متقی نیز به عنوان عکاس در بخش دیگری از متن آغازین کتاب عکس « بیـ آبان » آورده است: «دریاچه‌ی ارومیه، بزرگ‌ترین دریاچه‌ی آب شورِ خاورمیانه، در شمال غرب ایران واقع شده و ارتفاع سطح آن نسبت به آب‌های آزاد 1275 متر می‌باشد. دریاچه‌ی ارومیه نیز همچون «دریای مرده» (واقع در غرب اردن و فلسطین) به نمك انبوهِ موجود در آب و لجن آن مشهور است.
آب و لجن این دریاچه برای مردمان ایران‌زمین شفابخش تلقی می‌شود؛ به‌طوری‌كه شنا كردن در آب و پوشش بدن با لجن‌های نمكینِ دریاچه در باور مردم تأثیر شگرفی بر تمدد اعصاب، برطرف‌كردن مشكلات پوستی و بیماری‌های عضلانی و استخوانی دارد. آب و لجن‌درمانی در دریاچه‌ی ارومیه برای بهبود دردهای عصبی و مفصلی از دیرباز رایج بوده و سالانه، علی‌الخصوص در فصل تابستان، مردم بسیاری از سرتاسر كشور برای این منظور عازم دریاچه‌ی ارومیه می‌شوند. آب شور این دریاچه به‌خاطر چگالی بالا موجب شناور ماندن شناگر بر سطح آب بوده و لجن‌ِ آن نیز به همین دلیل به راحتی بر بدن می‌چسبد. سنت لجن‌مالی با همیاری افراد صورت گرفته و این امر، فارغ از آشنایی مردم با هم، به‌صورت رابطه‌ای دو طرفه انجام می‌پذیرد. مردم پس از لجن‌مالی به كمك افراد دیگر در آب گل‌‌آلود غوطه‌ور شده و غالباً، در حالتی كه فقط سرِ آن ها از آب و لجن بیرون می ماند، ساعت‌ها در آن محیط استراحت می‌كنند. آئین لجن‌مالی به‌دلیل ملاحظات دینی، در دو بخش مردانه و زنانه انجام می‌گیرد و عكاسی‌كردن در هر كدام از این بخش‌ها سختی‌های خود را دارد. خشك‌سالی و متعاقبِ آن، کوچک شدنِ مساحت دریاچه‌ی ارومیه بر روی آئین آب و لجن‌درمانی تأثیر مستقیم گذاشته و به‌خاطر شرایط محیطی، اكنون به ندرت شاهد انجام آن هستیم.
این پروژه وضعیت دریاچه‌ی ارومیه را، در مدت سه دهه، به تصویر كشیده است. این دریاچه، تأثیرگرفته از بحران جهانی گرم‌شدن كره‌ی ‌زمین و عوامل دیگر، وخیم‌ترین وضعیتِ خشك‌سالی عمر خود را تجربه می‌كند. دریاچه‌ای كه در گذشته بهشتی برای صنعت توریسم تلقی می‌شد، اكنون به‌سان ساحلی مُرده دیده می‌شود. تحقیقات معتبر و اخیری كه توسط سازمان‌های دولتی و غیردولتی صورت گرفته، از شكل‌گیری بیابانی جدید و پوشیده از نمك خبر می‌دهد كه ممكن است موجب به‌وجود آمدن فاجعه ه ای محیطی و جغرافیایی و طوفان‌های نمكی شود».

 

« بیـ آبان » حامل نزدیک به 120قطعه عکس از کریم متقی عکاس آذری است که در گفت وگو پیرامون این اثر از همین تعداد سفر به دریاچه ارومیه در طی سالهای گذشته یاد می کند و درباره انگیزه تالیف این کتاب عکس می گوید: « دریاچه ارومیه برای من همیشه نه به عنوان یک موضوع در عکاسی؛ بلکه به عنوان یک دغدغه مطرح بوده است. من عکس ها را نه برای رسانه ای و نه برای سفارشی و توصیه ای عکاسی نکرده ام. دغدغه ای که در پی بیش از یکصد و بیست مرتبه سفر به آنجا داشتم، با دوربین عکاسی ام که همراه ام بود ولی گاه! می شد که در تعامل و تبادل دید و بیان و درون ام با دریاچه بی آنکه عکسی بگیرم باز می گشتم.
به دریاچه ارومیه در هر سال و در طی چندین مرتبه سفر سری می زدم تا احوالش را ببینم و حالش را از آنچه مشهود بود، جویا شوم و گاه! عکس های بجا مانده از هر سفر برای ام انگیزهیگیری می شد و به این دغدغه ام جانی تازه می بخشید.
همین رفتن ها و دیدن ها و دریافت ها و مرورها را از دریاچه در آثار دیگر عکاسان هم دنبال می کردم و در اغلب موارد تنها یک موضوع در حال تخریب می دیدم که نه به موضوعیّت آنچه بود اشاره ای داشت و نه به آنچه شده است پرداخته بود و بیشتر یک اثر عکاسانه بود که روایت می شد و این بود که در فاصله بیش از سی و دو سال از نگاتیوهای عکاسی شده ام تا فایل های دیجیتالی ثبت شده ام تا به چند ماه پیش-در پاییز 96- بخش هایی تنیده با هم و مستقل از یکدیگر را در قالب کتابی دیدم. بخش هایی چون: خشکسالی، کشتی ها، قایق های پدالی، لجن درمانی، نمک درمانی، رویکرد بچه ها، اشیائ ریخته و رها شده، تحولات اقلیمی، تخریب و تلفات حیوانی حاشیه دریاچه » و همین دور و نزدیک شدن ها به بخشی از واقعیت شخصیّت دریاچه ارومیه از دغدغه ام یک کتاب عکس را تداعی کرد که دربرگیرنده تعریفی کامل تر از آنچه که تابحال رویت شده، باشد».

 

 

کیارنگ علایی هم در بخشی از متنی مستقل در ابتدای کتاب «بیـ آبان» به زیر عنوان «نیوتوپوگرافی هایی در بازنمایی بی سلیقه گی تاریخ» آورده است: «این نیوتوپوگرافی ها با استعاره تون سیاه به عنوان سطح مادی عکس های کریم متقی وجهی نمادین نیز به خود می گیرد، سیاه رنگی است که از غیاب نور حاصل می شود و بی درنگ سپیدی را فراخوانی می کند تا در کنار  و خویشاوندی با آن به نمایان سازی تصویری واضح بیانجامد، همچنین سیاه ریشه در ترس های ما از هستی دارد و ترس و ناسازگاری انسان را با محیط تبیین می کند و بر عدم شناخت او از محیط خویش سخن می گوید.

در این طبیعتِ سیاه و سفیدِ زوال یافته که تغییر یافته گی به عنوان شاهدی حاضر بر سرنوشت آن سایه انداخته، دریاچه ارومیه به عنوان هویت متمایز یک زیستگاه بزرگ دچار یک ناپایداری و سکوت ژرف شده است. زیستگاهی که حالا و در این عکس ها کاملا خالی از خاصیت های شرقی است و بیشتر خشونت چشم اندازهای متروک غربی را یادآور می شود. عکس های این مجموعه نه مثل تصاویر نشنال جئوگرافیک اگزوتیک اند و نه به مثابه عکس های کلاسیک چشم انداز اغواگری می کنند، این عکس ها با کیفیت های خاص تصویری شان به چیره گی دیدگاه مسلط عکاس در کل مجموعه اشاره می کند و ماهیتِ در حال استحاله چیزها و مکان ها را بیان می کند، استحاله ای که در واقع؛ بازنماییِ تجربه زیسته ماست در محیطی که تاریخ، بی سلیقه ترین دگرگونی ممکن را برایش رقم زده است».

کتاب عکس « بیـ آبان » با عکس های کریم متقی دستاورد سه دهه روایت تصویری از دریاچه ارومیه به شماره شابک: 0-0-99909-600-978 در 240 صفحه در قطع خشتی، با اطلاعاتی چون: عکاس کریم متقی، گرافیست: فرشید احمدپور، صفحه آرائی و نظارت چاپ: مهرداد ربیع لاله، در انتشارات پرگار، با شمارگان 2000 نسخه به قیمت پشت جلد یکصدوسی هزار تومان/ 1300000 ریال چاپ شده و جهت معرفی و ارایه در اختیار « پایگاه تخصصی کتاب عکس » قرار گرفته است.

در صورت تمایل به سفارش و دریافت نسخه ای از این تالیف به سایت کتاب عکس مراجعه و یا « ایـنـجـا » کلیک کنید.

منبع: پایگاه عکس چیلیک

تگها :

نظرتان را با ما در میان بگذارید

Captcha


کاربران با اخلاق، بهترین پشتوانه برای حفظ امانتداری یک رسانه اند. استفاده از عکسها و مطالب، با ذکر نام مولف و عنوان پایگاه بلا مانع است

Copyright © 2009 HCP group . All rights reserved.